Valószínűleg ezidőtáji az intejú |
Gyakran jön ide Pattinson? „Ömm,
igen, fogjuk rá. Valamennyire,” mondja végül. Ide jártam az
edzőterembe, amíg rá nem jöttem, hogy nem akarom, hogy az emberek
lássák, hogy ide járok.” Nevet, egy váratlan, megnyerő
röhögés. „Annyira zavarba ejtő volt,” folytatja. „Amikor
próbálsz felemelni egy 10 fontos súlyzót... Elterjed a híre.”
Pattinson ma monokróm: fehér póló
és vékony kabát; fekete farmer és jel nélküli baseball sapka.
Bozontos szakálla van (a képeink azelőtt készültek, hogy
növesztette volna). A szakáll a viktoriánus fajta, a pödrös
bajusszal, azért a szerepért, amit most forgat. „Oh, ez teljesen
megőrjít,” mondja. „Csak mond meg, ha valami lóg rajta az
oldalán. Az avokádók nagyon rosszak.” Pattinson megdörzsöli az
állát: „Hmmm, igen, az avokádók nem szakáll-barátok.”
Körülbelül ez az a rész, talán még
pár perc, amikor rájövök, hogy egész bírom Pattinsont. Nem
igazán az, amit mond, hanem, mivel nincs rá jobb szavam, ahogy
mondja. Ha van olyan, akinek meg lehet bocsátani, hogy egy
csodabogár, akkor az ő. Bármilyen esélye annak, hogy normális
karrierje – normális élete – legyen, eltűnt akkor amikor 22
évesen Edwardként szerepelt a 2008-as Twilight filmben. Az öt
film alatt nagyon gazdaggá, kényelmetlenül híressé és
szeszélyes (perverz) imádat tárgyává vált. Egy példa: tavaly
Las Vegasban egy nő hozzáment egy életnagyságú Pattinson
kartonhoz; a nászútjukon felvitte „őt” a Hollywood jelhez.
Ez a figyelem, ez a kéretlen rajongás
bárkinek összezavarná a fejét. De Pattinsonban az a megnyerő,
hogy könnyű meglátni benne azt az embert aki volt, mielőtt a
világ egyik leghíresebb színészévé vált. Egy kicsit olyan
fajankó. Hajlamos arra, hogy össze-vissza beszéljen, mint például
az avokádóról az arcán.
Röviden, Pattinson nem úgy
viselkedik, mintha ő lenne Isten ajándéka. Továbbra is egy
huszon-valamennyi külvárosi londoninak tűnik, akinek az apja
márkás autókat adott el, anyja pedig egy modellügynökségen
dolgozott.
A legérdekesebb dolog Pattinsonnal
kapcsolatban manapság az, ahogy a karrierjét építi. Hogy nagyon
leegyszerűsítsük a dolgot, szinte az összes rendező szeretné
Pattinsont a filmjében: a nevével zöld utat nyer a film és a
rajongói biztosítják a létszámot, akik meg fogják nézni. Mégis
úgy döntött, hogy egy nem megszokott módon fogja használni ezt a
hatalmat. Néha ő keresi meg azokat a filmkészítőket, akiket
csodál: „Nincsenek sokan, és elég érdekes dolgokat szeretek.”
Nem ragaszkodik a legnagyobb szerephez és nem akarja, hogy az ő
neve legyen a legnagyobb betűmérettel a poszteren – ennek
ellenére általában ez történik. Kétszer dolgozott a cult auteur
David Cronenberggel (Cosmopolis és Maps to the Stars) és Werner
Herzoggal, mint Arábiai Lawrence a hamarosan mozikba kerülő
Gertrud Bell életrajzi filmben, a Queen of the Desert-ben Nicole
Kidman és James Franco oldalán. Nemrég írta alá a nevét Zadie
Smith első forgatókönyvében szereplő asztronauta szerepére.
És ebben a hónapban Pattinson Anton
Corbijn Life című filmjében szerepel egy kedves, figyelmes film
James Dean-ről. De Pattinson nem Dean-t játssza; ő Dennis Stock, a
Magnum fotós, aki 1955-ben barátkozott össze a színésszel és
készítette róla az ikonikussá vált képet, amin James Dean a
Times Square-n sétál, cigarettával a kezében és összehúzódva
az eső ellen. Pattinson tartja magát ahhoz, hogy egy pillanatig sem
merült fel benne az, hogy James Dean szerepét játssza, amit végül
Dane DeHaan kapott meg.
„Azt se tudnám, hol kezdjem,”
mondja Pattinson. „Szerintem az egyetlen ok, amiért az embereknek
ez jut az eszébe az a Twilight, amire sokan használták azt a szót,
hogy 'tűnődő'. Nem igazán tudom, hogy mi az a tűnődő,
leszámítva a tyúkot amint a tojáson ül. Szóval nem nagyon
tudom, hogy ez miért számít vonzó tulajdonságnak.”
Vannak azonban elgondolkodtató
párhuzamok Dean és Pattinson között, két meghatározó sztárjai
koruknak, vagy ha nem is, akkor annak vizsgálata, ahogy a hírnév
változott abban a 60 évben, ami közöttük van. A Life-ban Dean
pont a csúcs előtt van, nemsokkal az első filmje, az Édentől
keletre bemutatása előtt (a következő nyolc hónapban még két
filmet forgatott, beleértve a Rebel without a Cause-t, mielőtt 24
évesen meghalt egy karambolban). A Warner Bros filmstúdió őt
helyezi előtérbe az interjúk során, amiket Dean elszúr, részben
tapasztalatlansága miatt, részben szándékosan szabotálja azokat.
Pattinson mindenképp tudja, hogy ez
milyen érzés. „Amikor az első Twiligh megjelent, mindenképp
mondtam idétlen dolgokat csak azért, hogy ne tűnjek olyannak mint
mindenki más, vagy mint a gépezet részének,” emlékszik vissza.
Legtöbbször ez igen szolid volt, mint például bevallotta, hogy
bevett egy Xanax-ot az utolsó meghallgatás előtt, hogy nyugtassa
az idegeit, vagy hogy a szerep megszerzése előtt egy egész éven
át részeg volt és egy „szuper kis ex-drogos odújában” lakott
legjobb barátjával, a színész Tom Sturridge-vel. „Nem nehéz
meglepni az embereket, amikor szinte csak káromkodni tudsz,”
mondja Pattinson és megint nevet. „Arról beszélsz, hogy másnapos
vagy és közben látod, ahogy a publicity-sek (hogy hívják
ezeket???) integetnek, hogy 'Pofa be! Pofa be!'”
Más szempontból a Life egyértelművé
teszi, hogy mennyire megváltozott a kölcsönhatás a hírességek
és a média között. Stock, aki Dean bátorítására követi a
színészt az indiana-beli farmra, ahol Dean a nagybácsijával és
nagynénijével nőtt fel egy kvéker családban. A beszélgetéseik
közelsége – és a képek amiket ez a kapcsolat eredményezett –
ma már elképzelhetetlen lenne.
Pattinson egyet ért ezzel. „Annak
még csak a gondolata is, hogy egy fotóst hazavigyek a
családomhoz... őrület!” mondja. Nem is a képekkel van baj –
lehet jó lenne, ha egy igazán jó fotós készítené őket, de
ezzel a családodat viszed be a köztudatba és ezzel kitenni őket
annak a szörnyű hangzavarnak, ami az interneten megy. Ez tényleg
sok mindent elrontott, az internet trolljai, mert senki nem meri
felvállalni magát. Még akkor se, ha figyelmen kívül tudod
hagyni, bár nem hiszem, hogy bárki is ignorálni tudja teljes
mértékben.”
Nincs harag Pattinson hangjában,
csupán elfogadása annak a kellemetlen fausti paktumnak, amit a
hírnévért tett a választott munkaterületén. „A testvéreimmel”
- Victoria és Lizzy, mindketten idősebbek; Lizzy, az énekes tavaly
szerepelt az X-Factorban, amiben elérte azt a szintet, ahol a
reményteljesek szerepelnek a bírák házaiban - „olyanba viszed
az embereket, aminek nem akartak részesei lenni,” folytatja.
„Utána már lehetetlen megállni. Csak annyit tudsz mondani, hogy
sajnálom. Sajnálom, hogy belevittem az életed ebbe a sötétségbe.
Ráadásul nem is nyersz belőle semmit. Csak rossz oldala van,
igen.”
Rengetegen vannak, akik híresek
szeretnének lenni a szórakoztatóiparban, illetve azon kívül is.
Pattinson eközben, sokkal jobban mint más híres emberek akikkel
találkoztam, úgy tűnik, mint aki kétségbeesetten szeretne
kevésbé ismert lenni. Az a pillanat, amikor a híresség hasznos
volt számára, már rég eltűnt. Már így is több pénze van,
mint amit el tudna költeni. Los Angelesben vett egy házat – „mint
Versailles”, ahogy jellemzi – de kiköltözött, miután a
paparazzi letáborozott mellé. 17 gitárja van, de ezzel véget is
ér a tékozlása.
„A hírnév Rob útjában van,”
mondja Anton Corbijn, akinek jócskán van tapasztalata a
hírességekkel való munkában, eleinte mint fotós, most pedig mint
rendező. „Nagyon hideg télben forgattunk Torontóban, voltak
napok, amikor -22 fok volt és mégis volt pár paparazzi fotós,
ahogy egy fán lógtak naphosszat. Még extrém körülmények
között, a semmi közepén is követik. Ez biztos fárasztó lehet.”
Szeretne tehát Pattinson kevésbé
felismerhető lenni? „Már nem is gondolom, hogy annyira híres
lennék,” mondja nem túl meggyőzően. „Most költöztem vissza
Londonba és amit őrjítőnek találtam LA-ben, az a fotósok hada
volt. Nem az a baj, hogy képet csinálnak rólad, hanem az állandó
követés, az, hogy a sarkadban vannak és nem tudsz megmenekülni.
De visszaköltöztem Londonba és itt ez nem történik meg.”
Tényleg? „Uh huh. Hacsak nem a
Chiltern Firehouse-nál vagy, vagy ilyesmi. Ennyi. Nincs meg hozzá
az infrastruktúra. És a hírességekkel foglalkozó újságok –
másokkal vannak elfoglalva Angliában. Ami csodás!”
Lehet, hogy itt túlzásba viszi, amit
rólunk gondol. Pattinson kapcsolatai még mindig alapelemei a
pletykalapoknak, főleg mióta különvált Kristen Stewarttól, a
Twilight-beli kollégájától 2012-ben. Jelenleg FKA Twigs-szel van
együtt, és szinte már biztos az is, hogy eljegyezték egymást –
ezért is a visszatérés Londonba – de már eleget tanult ahhoz,
hogy csendben maradjon. Amikor ma felhozom a témát, jókedvűen így
válaszol: „Oh igen, az. Arra jutottam, hogyha egyáltalán nem
beszélsz dolgokról, akkor az úgy a legjobb. De köszönöm.”
Pattinson személyes tapasztalata,
túlélni a Twilight-ot és kijönni a másik oldalon, úgy látszik
hagyott némi maradék érdekeltséget Hollywood gépezetének kisebb
sarkaiban. A tavalyi Maps to the Starsban egy feltörekvő
színész-írót játszott, aki sofőrként dolgozik és egy
valószínűtlen kapcsolatba keveredik a neurotikus nagy-nevű
színésznővel, akit Julianne Moore alakít. A Life-ban a karaktere,
Dennis Stock első kézből láthatja, hogy mit tesz a filmipar James
Deannel. A lecke mindkét esetben az, hogy nem egyszerű épelméjűnek
maradni ebben a szakmában.
Bár Pattinson máshogy látja: nem
arról van szó, hogy a filmsztárok furcsák; mindenki furcsa.
„Szerintem az emberek igen extrémek,” mondja. „Ha bárki
viselkedését megnézed, rengetek különc alakkal találkozol.
Amikor a családommal vagyok, az olyan, mintha elmegyógyintézetben
lennék.” Most már nagyon nevet. „Erre azt fogják mondani:
'Most miért mondod ezt rólunk?'”
A színészkedés, ahogy Pattinson még
mindig állítja, továbbra is tanulófolyamatban van; soha nem
tanulta és akkor lett Edward Cullen, amikor még mindig inkább
zenész szeretett volna lenni színész helyett. Ez egy bizarr, saját
tehetségének önlealacsonyító helyzetébe teszi. Pattinson ritkán
nézi saját szereplését – még most sem látta az utolsó
Twilight filmet – de kitartóan keresi a negatív hozzászólásokat
az interneten. „Túlságosan sok kritikát olvasok és ez szörnyű,”
vallja. „Ez egy függőség. És csak a rosszakat olvasod, hogy
tápláld az útálatot, önutálatot. Igen, furcsa szokás.”
„Nem tudom, hogy bizonytalanság-e,
de sokkal több van benne, mint amennyit megenged magának elhinni,”
mondja Corbijn. „Egyértelmű, hogy a siker viszonylag könnyen
jött számára a Twilighttal, és azóta a középponttól távolabb
eső szerepeket játszott, hogy bebizonyítsa – gondolom önmaga
számára –, hogy ő egy színész, nem csak egy híres színész.
Ez nagyon bátor a részéről, de alábecsüli saját minőségét.
Ideges. Szerintem sokat ostorozza magát – fölöslegesen, ahogy én
látom.”
Corbijn egy „belső zűrzavarként”
jellemzi azt, amit Pattinsonban lát. Pattinson felismeri ezt
magában? „Err, ha ha, igen, nagyjából,” válaszol. „Néha.
Szerintem mindenki így van ezzel, de az biztos, hogy úgy érzem,
valamit bizonyítanom kell, bár nem vagyok biztos abban, hogy mit.
Szóval valószínűleg ez okozza a zűrzavart.”
Pattinson csendben marad egy pár
pillanatig. „Zavartság!” mondja végül. „Mindenképpen össze
vagyok zavarodva. Lényegében az egész 20-as éveimet azzal
töltöttem, hogy nem tudtam, mi történik. És most már úgy
érzem, hogy kezdek némi rálátást szerezni.”
Az analízisnek lassan vége lesz.
Pattinson egy közeli zongorához megy és leüt pár hangot. Nemrég
újra leckéket kezdett el venni, először tinédzser kora óta,
gondolván, hogy most több kedve lesz, de a gyakorlás még mindig
nehézkesen megy. Lezárja a fedőt és befejez egy korábbi
gondolatot.
„Sok értelemben még mindig örülök,
hogy kapok munkát” mondja Pattinson. „Véletlenül kezdeni egy
munkát 16 évesen és még mindig azt csinálni úgy, hogy közben
tanulod az egészet. Amikor csak úgy belecsöppensz egy munkába,
mindig úgy érzed, mintha csaló lennél, hogy bármikor ki fognak
dobni. Szóval igen, a lényeg, hogy próbálok ettől megszabadulni,
és csak azt csinálni amit igazán csinálni akarok anélkül, hogy
csalónak érezném magam. Van ennek értelme?”
Érdekes, ambiciózus Twilight utáni
karrierjével, egyre kevesebb értelme van, de sokat mond
Pattinsonról az, hogy még mindig így gondolkodik.
-twmmy-
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése